اهمیت دادن به آداب و رسوم خانواده های طرفین

 

: PDF دانلود متن كامل اين پست به صورت 

کلیک کنید

 

اهمیت دادن به آداب و رسوم خانواده های طرفین

گاهی در فرایند خواستگاری و بله برون خانواده پسر به مراسم و آداب و رسوم خانواده دختر بی توجهی می کنند و این باعث اختلاف در دوران عقد میشود و سوال من این است که این مسئله ، چقدر باید برای دختر و خانواده اش اهمیت داشته باشد ؟

زنده کردن خاطرات تلخ گذشته ، گاهی آداب و رسوم خانواده دختر یا پسر ، آداب و رسوم عقلانی نیست و شرع هم نمی پسندد و گاهی یک آدابی هم هست که حالت صعودی دارد و مثال قارچ رویش دارد و این اصلا  خارج از شرع است . دین  نمی پسندد . اسراف است . گناه است . غیرعقلانی است . اگر این آداب و رسوم این جوری بوده اند می شود به این خانواده پسر حق داد.  گمان نمی کنم هیچ آدم فهیمی اجازه بدهد به این آدابها ، توجه شود و باید این آدابها روز به روز در جامعه کمتر شود . حالا یک رسوم متعارفی است که همه یک آداب دارند و اگر چنین چیزی بوده و خانواده پسر بی توجهی کرده اند ، اشتباه کرده اند . ای کاش این کار را نمی کردند . آداب و رسوم هرکس برایشان محترم است . همین آقا پسر که به آداب و رسوم دختر بی توجهی می کنند ، وقتی بحث آداب و رسوم خودشان می رسد به شدت رویش تعصب دارد و یک ذره هم کوتاه نمی آید . شما که دوست دارید خانواده دختر به آداب شما توجه کنند ،  شما هم رعایت کنید . حالا اگر یک چنین چیزی بوده و عقد شده اند ، من عرضم به این دختر  خانم و خانواده اش این است که واقعا اهمیت ندهند . این خاطرات تلخ گذشته است که ما نباید اجازه بدهیم  ذهنمان و دلمان را چرکین  کند و روی برخورد خانم با آقا اثر گزار است و باعث بی اعتنایی به خانواده همسر میشود و این خود یک آفت است . آقای ویلیام جیمز گفته : زنده کردن خاطرات تلخ گذشته به روح و روان جسم ما لطمه می زند . چالش داشته باشید . مقابله کنید . اینجا شیطان وارد میشود و شما را وسوسه میکند . با راه کارهای خودش مقابله کنید . اینجا رد پای جدی شیطان دیده میشود . در آیات قرآن داریم : انما یریدالشیطان ان یوغ بینکم الاعداوة و البغضاء . این است و جز این نیست بدون تردید شیطان اراده میکند که بین شما  کینه ودشمنی ایجاد کند . مقابله کنید و گذشت نمایید . به همین جهت می گویم اگر می خواهید با فرهنگی دیگر ازدواج کنید دو کار بکنبد . اول آداب آنها رابشناسید دوم ببینید قدرت انطباق دارید یا خیر . بی اعتنایی به آداب دیگران کار خوبی نیست . ولی این فرع است و دیگر گذشته و کاری هم که گذشته ، گذشته . روایت داریم آن چیزی که گذشته گذشته است و آن که نیامده برخیز فرصت بین دو عدم را فرصت بشمار.  بهم دیگر محبت کنید تا زندگی پر از صفا و صمیمیت داشته باشید.

 استخاره در ازدواج چه جایگاهی دارد و زمان آن چه وقت است و آیا استخاره واجب است ؟

استخاره طلب خیر ، ازخدای تبارک و تعالی است . این برای  زمانی است که انسان در مسئله ای مردد است و تردید دارد . اول  استشاره است و بعد استخاره است . من مراجعان تلفنی و حضوری زیادی دارم که میخواهند ، تردید را با استخاره حل کنند . مثلا خواستگار زنگ زده که میخواهند خدمت برسند . میگویند : ما باید استخاره کنیم . مادر عزیز ، شما هیچ چیزی در مورد آنها        نمی دانید. استخاره برای زمان تردید است . شما اول در باره کفویت سوال کنید . بعد بگذارید بیایند و تحقیق کنید و فکر کنید و اگر به سر دو راهی رسیدید ، استخاره کنید . خوب شما با این استخاره اولیه ، باعث میشوید دختر خانم شما ، کلی فرصت ها را از دست بدهد . حالا استخاره میکنند . خوب می آید و خیالشان راحت می شوند و چشم بسته قبول میکنند . در اینجا هم قصور می کنند . استخاره لازم نیست . اگرهم خواستید ، وقتی برای سر دو راهی ماندید ، استخاره کنید . حالا استخاره میکنند بد می آید . میگویند خوب پس بد است و این برای آرامش خود آدم است . استخاره باید در جایگاه خودش باشد و گرنه استخاره باطل است . استخاره می کنند که دلشان آرام بگیرند و خوب بیاید و یکدفعه بد می آید . من کلی مورد دارم که می گویند : مورد خوب بوده و به توافق رسیده ایم . حالا استخاره کرده ایم و بد آمده . چه کارکنیم ؟ و نمیتوانند از خیر آقا پسر هم بگذرند . خوب نباید استخاره میکردید . و اینجا استخاره جایگاهی نداشته است . البته عمل به استخاره واجب نیست . چون استخاره از ادله شرعی نیست ولی بهتر است عمل کنیم و اگر خواستیم به استخاره عمل نکنیم ،  صدقه بدهیم و استغفار کنیم . به خدا توکل کنیم تا اگر ضرری باشد از بین برود و با اشک و آه و ناله و راز و نیاز ارتباط برقرار کنید و چهله بگیرید و بعد به استخاره عمل نکنید.

 آیا برای ازدواج ، قبل از هرکاری می توان استخاره کرد ؟

خیر این کار درست نیست . شما هنوز درباره طرف نه فکر کرده اید و نه مطالعه و نه تحقیق کرده اید ، چطور می خواهید استخار کنید. این استخار بی مورد و بی جایی است. استخاره برای جایی است که انسان همه راه ها را رفته و بعد از تحقیق و گفتگو با طرف و بعداز چند جلسه به سردرگمی رسیده و بر سر دوراهی است . یعنی پنجاه ، پنجاه است.استخاره یعنی از خدا طلب خیر کنید .ائمه روی این مسئله تاکید داشتند . تفعل به قرآن بد است ولی استخاره خوب است یعنی شما دعا کنید و خدا خودش راه را به شما نشان می دهد . و اگر به جایی نرسیدید با قرآن استخاره کنید . اگر شما بدون دیدن خواستگار ، اول استخاره کنیدو بد بیاید ، خواستگار را رد می کنید و حالا اگر خوب بیاید  می گویید : الحمدلله و بدون تحقیق آن را قبول می کنید و می گویید : این ازدواج خوب است . بعد مشکلاتی پیش می آید و بعد سوال می کنند که ما استخاره کردیم خوب آمد استخاره به جا نبوده است  حالا جایی خانم و آقا گفتگو کرده اند و به جایی رسیده اند و می گویند استخاره کنیم . استخاره      می کنند و بد می آید و دختر و پسر بهم دل داده اند و نمی توانند از هم جدا بشوند و بعد دست به دامن ما می شوند که حالا چه کار کنیم؟  خوب چرا استخاره کردید ؟ استخاره برای سردرگمی است . استخاره از ادله شرعی نیست و عمل به آن الزامی نیست یعنی واجب نیست به آن عمل کنیم . یعنی اگر به استخاره عمل نکردیم ، گناهی مرتکب نشده ایم . حالا اگر بد آمد و نخواستید به آن عمل کنید ، شما صدقه بدهید و دعا کنید و بعضی علما هم چهل روز دعا را پیشنهاد می کنند . من برای ازدواج خودم و فرزندانم این کار را نکردم چون خدا به ما عقل داده و اگر در بن بست بودیم استخاره  می کنیم . من در آینده هم این کار را نخواهم کرد .   

پسر بیست و سه ساله ای هستم که تمام مراحلی را که شما گفتید انجام دادیم و بعداز بله برون گفتند : که ما استخاره کردیم و بد آمده است . آیا این کار درست است ؟

این کار که عقلایی نیست مگر اینکه استخاره را بهانه کرده اند . مثلا در بله برون حرفی و یا مشکلی پیش آمده است . شاید بعد از همه اینها گفته اند یک استخاره هم بکنیم و بد آمده و الان دلسرد شده اند . من عرض می کنم این کار را نکنید . شما این همه وقت صرف کرده اید . این همه رفت و آمد و اینکه این جوانها بهم دل داده اند و آزمایش   رفته اند . این استخاره ها باطل است.

 

تحقیق از پسر و خانواده اش در چه مرحله ای باید انجام بشود ؟

ما دو جور تحقیق داریم . یکی تحقیق ابتدایی داریم که بدون این تحقیق ، نباید به خواستگار اجازه بدهیم و این تحقیق به اجمال است . اینکه خانوادها همتایی فرهنگی و اعتقادی و اقتصادی با هم دارند یا خیر . و تحقیق بعدی بعد از جلسه اول است . حالا ممکن است جلسه اول برای شما خیلی شفاف بوده است و تحقیق برای شما ده نمره داشته  باشد . اگر قبل از اینکه اجازه خواستگاری بدهیم ، بخواهیم تحقیق کلی بکنیم ، ممکن است اصلا آقا پسر دخترخانم را نپسندد و این کار نوعی آب در هاونگ کوبیدن باشد . شما کلی وقت صرف کرده اید و وقت خودتان را ضایع کرده اید . یا دختر خانم آقا پسر را نپسندد و یک کار بیخودی بوده است . در ضمن ممکن است این تحقیقات دوطرفه باشد یعنی پد ردختر خانم کلی تحقیق کند و کسانی هستند که قبل از اینکه بروند خواستگاری تحقیق می کنند . چون این کار به جایی بند نیست ممکن است آبروی خانواده دختر در خطر باشد . چون خبرش می پیچد . تحقیق اولیه در حد کلیات است . نباید افراط کنید نه تفریط . نه به همه اجازه بدهید که به خواستگاری دختر شما بیایند و نه اینکه این قدر سخت بگیرد . بهترین کارها امور وسط است .

 بهتر است از چه کسانی تحقیق کنیم ؟

ما مجاری مختلف داریم . یکی همکاران طرف یا همکاران پدر طرف اگر شاغل هستند. حالا فرق نمی کند اداری باشد یا بازاری . اگر طرف ، محصل یا دانشجو است از همکلاسی ها و متولیان مدرسه یا دانشگاه مثل معاون یا رئیس . یکی دیگر دوستان طرف است . منش و رفتار و تفکر و اعتقاد و شخصیت آدمها بستگی به دوستانشان دارد. دوستان خانوادگی و آشنایان هم خیلی مهم است . بعد اقوام و فامیل طرف . بعد همسایگان و بعد افرادی که یه این خانواده پیوسته اند مثل عروس خانم ها و آقا دامادها . این ها خیلی اطلاعات به شما می دهند . ممکن است محافظه کاری کنند ولی شما از لحن کلام متوجه میشوید مثلا می گویید این ها خانواده خوبی هستند . می گویند : ای الحمدلله ما که داریم می سازیم . بالاخره همه مشکل دارند . از بالا شروع کنید تا در نزدیکان آنها نپیچد چون ممکن است در همان اول تحقیق متوجه بشویید به درد شما نمی خورند چرا دیگر سراغ همسایگان برویید . در مورد کسانی که تجربه ازدواج قبلی داشته اند ، باید بگویم حتما از همسر قبلی تحقیق کنید به تلفن هم اکتفا نکنید حتما با ایشان رودر رو بشوید  و چهر ه او را حتما ببینید . ببینید داستان چه بوده است ممکن است اطلاعاتی بدست بیاورید که بفهمید صلاح نیست که با او ازدواج کنید . ما در واقع هشت مجرا داریم .

چرا وقتی تحقیق می کنیم ،  درست جواب نمی دهند . چه کار باید کرد ؟

 البته همه این طور نیستند . بعضی آدمها محافظه کار هستند . یعنی احتیاط امنیتی می کنند . مثلا می ترسند بگویند : پسر شری است و لو برود و فردا گریبان گیر آنها بشود . خانواده ای که تحقیق می کنند این را مخفی نگه می دارند . در ضمن چون مسئله انسانی است و دین هم به ما می گوید : حق را بگو حتی اگر به ضررت باشد . شما میخواهید جلوی بدبختی یک خانواده را بگیرید . حق را بگویید حتی اگر به ضرر شما باشد . واقعا این یک عمل انسانی است مثل اینکه می بینی یک نابینا می خواهد در چاه بیفتد و شما جلوی او را نگیری . یکی دیگر از علت هایی که بعضی ها نمی گویند این است که می گویند : کشف عیب های دیگران حرام است . و احتیاط شرعی می کنند. بله غیبت و پشت سر کسی حرف زدن و تجسس حرام است . این ها درست است . ولی استثنا هم دارد . در بحث ازدواج می گوید بگو اشکالی ندارد . ببینید چه دین قشنگی است . فقیهان ما در نصح مستشی یعنی خیرخواهی برای کسی که از ما کمک میخواهد  اجازه داده اند که عیب های او را بگویید . البته باید عیب هایی را بگویید که مربوط به ازدواج این ها می شود . حالا طرف معتاد است باید بگویید ولی می بینید طرف شش سال پیش کفتر بازی می کرده و توبه هم کرده ، این را نباید بگویید . این اشکال دارد چون ربطی به ازدواج ندارد . عیب ها را به کسانی می گویید که در تحقیق موثر هستند نه به همه بگویید . به خانواده های عزیز که تحقیق می کنند باید بگویم که این عیب ها باید در قفسه سینه شما بماند . اگر به ازدواج ختم نشد ، نباید دلیل آن را بگویید . این اشکال شرعی دارد . و این ها باید مخفی بماند .  

آیا در تحقیق باید به بدگویی ها هم توجه کنیم ؟

من یک نکته در مورد تحقیق عرض می کنم . گاهی در تحقیق از پسر یا دختر بدگویی می کنند . اگر پسر یا دختر عیبی دارند بگوینداشکالی ندارد . اما بعضی ها بنا حق بدگویی می کنند . این یک رفتار ناشایستی است . علت های آن گاهی دشمنی یا حسادت و یا با هم خرده حساب شخصی با هم دارند و گاهی خودشان خواستگار دختربوده اند وچون جواب منفی شنیده اند ، این کار را می کنند . حالا شما با مادر پسر حساب شخصی دارید ، چرا از پسر او بدگویی می کنید . در قرآن داریم : دشمنی یک گروه شما را به آنجا نکشاند که بی عدالتی کنید . این به تقوی نزدیکتر است . خیلی قت کنید . ممکن است گاهی عیبی را با کلام نگویند با لحن و یا با سکوتشان می گویند . با این کار در دل طرف تردید ایجاد می کنید . من تقاضا می کنم این کار را نکنید . علامه امینی به این مکاشفه رسیده اند که این افراد بعد از مرگ ، به عذاب شدید الهی دچار میشود . حالا شما در مورد یک آقا پسر تحقیق می کنید و یک نفر هم خیلی تعریف می کند . آیا شما به آن یک نفر بسنده می کنید ؟ شاید او دوست طرف است و دارد از او تمجید می کند و برعکس این هم صادق است . که بعضی ها بغض دارند. شما باید از چند مجرا بروید .به بدگویی یک نفر توجه نکنید.

چطور باید بفهمیم که حرفهای خواستگار راست است ؟

ما راه کار زیاد داریم . تناقض گفتگوهای در جلسات خواستگاری یعنی عدم صداقت طرف . یا اینکه فقط نقاط مثبت خودش را می گوید و از خودش تعریف می کند . این خود ش آدم را به تردید می اندازد . مگر میشود انسان نقطه منفی نداشته باشد . ما همه گل هستیم ولی خار داریم . گاهی طرف نقاط منفی را می گوید و طرف تعجب می کند ولی خوشحال میشود و دلگرم میشود . و از شما تشکر می کند که صادقانه با او در میان گذاشتید . راه بعدی سوالات معکوس است . مثلا شما تردید کرده اید که طرف اهل معاشرت نیست و شما خیلی اهل معاشرت هستسد . بپرسید که اگر همسر شما اهل معاشرت نباشد شما چه عکس العملی از خود نشان می دهید ؟ یک جور وانمود کرده که اهل معاشرت است ولی دراینجا جواب می دهد خیلی هم خوب است . من هم این جوری بیشتر دوست دارم . این خیلی خوب است و اینجا خودش را لو می دهد . یکسری ادعاها هست که باید با عمل ما هماهنگ باشد . باید ببینید ادعاها با عملش تناسب دارد یا خیر . مثلا آقا می فرماید من کتاب دینی و تفسیر قرآن مطالعه می کنم چون می داند شما علاقه به این مطالب دارید ، و شما بپرسید راستی نظر شما در باره سوره ای که می فرماید : زن  و مرد لباس همدیگر هستند چیست ؟ گاهی می گوید می خواهم ادامه تحصیل بدهم ، شما به گذشته ایشان توجه کنید . به رفتارهای طرف توجه کنید . ادعا می کند به آداب دینی اهمیت می دهد . ببینید نماز را سروقت می خواند یا خیر . و به آن مقید است یا نه.  آیا اهل غیبت است ؟ آیا به کسی تهمت می زند یا خیر ؟  یا طرف ادعای اخلاق می کند. ببینید با دیگران چطور برخورد می کند . با مادر و پدرش چه رفتاری دارد . آیا به آنها احترام می گذارد و جلوی دیگران بلند میشود و توی حرف دیگران می پرد یا نه . مثلا می خواهید ببینید آدم منظمی هست یا خیر . ببینید به قول و قرارهایش عمل می کند و سر موقع می آید یا نه . قرار است ساعت شش به جلسه خواستگاری بیاید ولی ساعت نه است و هنوز نیامده است . پیامک داریم که خانم می گوید من مردد هستم و فکر می کنم آقا برای دارایی پدرم آمده است . می توانید بگویید من می خواهم مستقل باشم و به مال پدرم متکی نباشم . راه کار زیاداست . اگر شما می خواهید به جوهره طرف پی ببرید ، ما سفر کوتاه با دو خانواده را پیشنهاد می کنیم  و منع شرعی نداریم . در سفر شرایط عوض می شود . خانم می توانند عکس های آقا را ببینند و اتاق آقا را ببینند . این ها راه کار است و زیاد است .

ما چطور دوستان و آشنایان خانوادگی طرف را پیدا کنیم  . تحقیق کنیم ؟

از طریق معرف می توانید این کار را انجام دهید . از خود طرف هم می توانید بپرسید هیچ اشکالی ندارد . آدرس و شماره تلفن آنها را بگیرید . اگر احتمال می دهید که این افراد خوبی های طرف را می گویند ، می توانید از آنها شماره تلفن دوستان دیگر را بگیرید . رودربایستی نکنید و از خود طرف بگیرید . هیچ اشکالی ندارد . شما هر جا می خواهید پذیرش شوید نام چند تن از آشنایان را می خواهند . اینجا هم فرقی نمی کند و مهمتر است 

چطور می توانیم به تحقیق ها اعتماد کنیم ؟

ممکن است این اتفاق بیفتد . با این روشی که ما گفتیم احتمال خطا خیلی کم است . حالا اگر این راه ها را برویم و نرسیم ، ما به وظیفه عمل کرده ایم . ما مامور به وظیفه هستیم مسئول نتیجه نیستیم . خیلی از خانواده ها که ازدواج کرده اند و دچار مشکل    شده اند ، حسرت این تحقیق را می خورند . و می گویند ای کاش ما این راه کارها را می دانستیم . و این قضیه را جدی می گرفتیم . ما می گوییم کاری بکنید که پشیمان نشوید . ممکن است این کارها را کرید و نتیجه نگرفتید . ما دنبال مطلوب نیستیم . سی درصد برای نقاط منفی طرف بگذارید . نکته دیگر توسل به ائمه است و به خدا توکل کنید و چاره ای جز توسل نداریم  و دعاهای کتاب بحار الانوار جلد صد در  باب النکاح را بخوانیم و توسل کنیم . ما یک موقع به خانم ها گفتیم که وقتی می خواهد خواستگار گریه کنید . همه خندیدند و گفتند مگر مجلس عزا است . گفتم نه منظورم این است که به درگاه خدا تضرع و گریه کنید . خدایا ما کور هستیم . هرچه به صلاح و مصلحت ماست همان بشود . و خودت اراده ات را بر اراده ما حاکم کن . این توکل و توسل مهم است . صرفا توکل و توسل و دعا کافی نیست و از طرف دیگر صرفا تحقیق را انجام دهیم ، هم درست نیست . با توکل زانوی اشتر ببند . هردو باید با هم باش. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->


تاريخ : جمعه 26 خرداد 1391 | 19:12 | نویسنده : مصطفی محرابی |
.: Design Themes By Mostafa Mehrabi :.